Najczęściej występujące kontuzje w tańcu

Wiadomo jest, że każdy styl tańca charakteryzuje się specyficznymi dla siebie ruchami. To znaczy odpowiednim ustawieniem stóp, kolan, czy też kręgosłupa. Niestety takie dość dziwne, specyficzne ruchy w tańcu, w przyszłości mogą sprzyjać różnym kontuzją. Jakim? Aby odpowiedzieć na to pytanie w tym artykule wymienię je i krótko opiszę.

Źródło: pixabay.com

KONTUZJE BIODRA 
  • „Strzelające” biodro – do tej kontuzji dochodzi wtedy, kiedy osoba tańcząca wykorzystuje pełny zakres ruchomości stawu biodrowego, a czasem nawet go przekracza. To właśnie wtedy może dochodzić do konfliktów bądź przeskakiwania ścięgna mięśnia biodrowo – lędźwiowego, pasma biodrowo – piszczelowego lub uszkodzonego obrąbka stawu biodrowego.
  • Zespół mięśnia gruszkowatego – z kolei do tej kontuzji może dojść, gdy będzie stałe napięcie mięśnia gruszkowatego u osoby tańczącej. To znaczy poprzez ustawienie bioder w rotacji zewnętrznej.
  • Urazy więzadeł krzyżowych, pobocznych, a także łąkotek – do tych kontuzji może dojść poprzez nieudane lądowanie lub upadek po skoku. Przyczyną kontuzji może być też gwałtowne zatrzymanie na nodze, gdy ciężar ciała podąża dalej, a także skręcając kolano.
KONTUZJE KOLANA
  • Konflikt fałdu błony maziowej – przyczyna tej kontuzji jest zwykle niezależna od nas i wynika z budowy naszego stawu kolanowego. Objawy może wywołać także bezpośrednie uderzenie w przyśrodkową część rzepki, upadek na kolano, a także uprawianie dyscyplin sportowych, w których dominuje ciągła praca wyprostno – zgięciowa stawu kolanowego.
  • Przeciążenie więzadła rzepki – ta kontuzja osoby tańczącej jest następstwem często powtarzanego przeciążenia aparatu wyprostnego.
  • Złamanie piątej kości śródstopia – zwykle do złamania dochodzi w wyniku niefortunnego stąpnięcia lub lądowania po skoku. Znacznie groźniejsze są powstałe w wyniku przeciążenia złamania zmęczeniowe.
  • Zapalenie trzeszczek – kontuzja ta powstaje na skutek powtarzanego, znacznie obciążonego przodostopia. Zwłaszcza tancerze baletowi mają z tym częstszy problem. Przyczyną mogą być też przebyte złamania, których nie do końca byliśmy świadomi.
KONTUZJE STAWU SKOKOWEGO, STOPY
  • Paluch koślawy – dość duże znaczenie ma tutaj nasza predyspozycja w budowie stopy. Źle dobrane obuwie oraz nierównomierny rozkład ciężaru ciała powoduje natomiast przyśpieszenie postępu deformacji
  • Palec sztywniejący/strzelający – w tej kontuzji bardzo duże znaczenie mają predyspozycje genetyczne. Choć może też powstać w wyniku dużego urazu albo powtarzających się wciąż mikrourazów.
  • Przeciążenie rozcięgna podeszwowego – jest to kontuzja często spotykana wśród osób, które mają płaskostopie lub nadwagę. Dlatego też szczególnie powinny uważać osoby, które trenują boso, gdyż nie mają odpowiednio wytrenowanych mięśni podudzi i stóp.

Źródło: pixabay.com

Na sam koniec tego artykułu powiem jeszcze, jak tancerze, osoby tańczące mogą zapobiegać takim kontuzjom?  Podstawą jest oczywiście prawidłowa rozgrzewka. Rozgrzewka ma przygotować nasz organizm do wysiłku a przez to zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia kontuzji. Pozwoli też w pełni wykorzystać możliwości naszego ciała. Niezwykle istotne zwłaszcza w przypadku tancerzy, których stopy podlegają największym przeciążeniom, jest trenowanie w wygodnym i dobrze dopasowanym obuwiu oraz stroju. Buty muszą być wygodne, co oznacza, że ich rozmiar musi być idealnie dopasowany. Powinny przylegać na styk, tak, aby palce kończyły się równo z wkładką. W idealnie dopasowanym bucie stopa nie ma prawa się przesuwać. Należy również pamiętać o obfitym nawadnianiu organizmu oraz przykładaniu szczególnej wagi do odpowiedniej techniki. Jeżeli tylko odczuwamy jakikolwiek ból to przerwijmy trening. Ból jest bowiem sygnałem ostrzegawczym od naszego organizmu, absolutnie nie powinniśmy go lekceważyć. Ostatnią część treningu powinien stanowić relaks połączony z rozciąganiem.

Zostaw komentarz

Shares